zaterdag 15 maart 2008

Galgenbergmarathon

Eigenlijk kwam deze net iets te vroeg na de marathon in Diever vorige week, maar ach.. Het is een mooie route en er zou langzaam gelopen worden. Het is eigenlijk een trainingsmarathon waarin in 3 groepen gelopen wordt, geleid door een Veenendaalse loopgroep waarvan ik er toch wel veel ken van de Graubunden marathon vorig jaar.
Om 08:00 uur naar Veenendaal waar verzameld wordt bij Residence Rhenen. Mooi contrast zo'n net restaurant met gasten die in loopkledij binnenkomen. Op de parkeerplaats zie ik al snel Pieter van Zijl die ook een groep gaat begeleiden. Jan Broers is even een testrondje aan het lopen om de temperatuur aan te voelen.
Binnen ontmoet ik veel andere bekenden waaronder Eric de Vries, de altijd opgewekte Erwin Borrias (Tour de Tirol) en de in het blauw gestoken Veenendalers. Ik krijg een armbandje waarop nr 1 staat, oftewel ik loop in de eerste groep.
Er wordt nog een groepsfoto gemaakt maar dan gaan we snel op weg.
Ons was al beloofd dat er in deze loop vrijwel geen vlak stuk was en ik kan dat alleen maar beamen. Er wordt veel over bospad, zandpad en heuvels gelopen.
Lopen in een groep betekent ook wat vaker een korte pauze, boven aan een heuvel om even te hergroeperen, plaspauzes of gewoon een markant punt in de route.
De temperatuur was in de eerste kilometers nog aan de koude kant, vandaar dat ik nog handschoenen draag. Maar na de eerste drankpost heb ik ze uit gedaan, het werd al te warm.
De drankposten waren uitstekend voor elkaar: thee, water, sportdrank, ontbijtkoek, banaan, gel, later ook cola. Na het passeren van de laatste groep verhuisde de hele uitstalling weer naar het volgende punt zo'n 7 km verderop.
Een grote variatie in landschap.
  


De graftombe van Nellesteijn.
Hoogteverschillen?
Drankpost op 28km. De uitdrukkingen worden al wat serieuzer...
Op naar de 35km.
De eersten die wat krampverschijnselen krijgen waarna 2 begeleiders even bij hen gaan lopen. Ik voel nu ook inmiddels wel in de kuiten dat ik vorige week nog een marathon heb gelopen. Heuvelop moet ik even een tandje terug maar kan me daarna wel weer bij de groep aansluiten.
De laatste drankpost, we hebben nog 7 km te gaan. De gezichten worden nu zeker wat strakker.
 

Niet gemakkelijk om weer aan te zetten. Ook in de laatste km's zitten nog flink wat heuvels.
De laatste 2 km ben ik op. Sommigen uit de groep trekken nog een eindspurt naar de finish maar ik wandel/loop met een andere loper richting de finish. Ik vind het wel mooi geweest voor vandaag.
Direct naar de auto om me even om te kleden en daarna weer het restaurant in om wat na te babbelen. De mosterdsoep valt me slecht, ik voel m'n maag opspelen. Aangezien ik toch snel naar huis wil neem ik afscheid en ga naar de frisse lucht buiten.
Deze trainingsmarathon is zeker voor herhaling vatbaar, erg leuk om zo ongedwongen zo'n mooi parcours te lopen. Complimenten voor de oprganisatie! Er zijn geen kosten aan verbonden maar wel het verzoek bij te dragen aan Kika. Dit heb ik van harte gedaan.

18 opmerkingen:

  1. Weer voortreffelijk in beeld gebracht! Wat ben je toch veelzijdig: loper, chauffeur, fotograaf en logistiek medewerker...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gefeliciteerd Ronald, 3.33 is een prachtige tijd!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vin t knap, 3:33 op de zoveelste marathon. En alweer een lekker lezend en kijkend fotoverslag!
    klaas

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi verslag, ik heb een mooie loop gemist.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Jammer genoeg heb ik je alleen maar bij de start eventjes gesproken. Vorig jaar heb ik onderweg wat langer van je gezelschap kunnen genieten. Met lange rechte wegen, dijken, vergezichten en de toch wel lange afstand is een beetje aanspraak onderweg heel erg welkom. Deze keer heb ik het voornamelijk met herinneringen aan vroeger (ik ben in de streek geboren) moeten doen. Gefeliciteerd met de eindtijd,(na zoveel marathons toch nog zo dicht bij jouw pr!!) Geweldig.

    Groetjes,
    Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  6. het ene na het andere marathonverslag: knap!
    mooie eindtijd en het 'maag legen' wordt ook minder lijkt het.
    grt, dries

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Prachtig verslag en nog mooiere foto's. Van Harte Gefeliciteerd met het volbrengen van deze Marathon !

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooi, mooi, mooi! Leuk verslag Ronald. Proficiat met deze mooie tijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Ronald, een mooi fotoverslag heb je er weer van gemaakt. De geheimen van het tasje zijn gelukkig niet onthuld, de Niveau hairspraybus was te groot, en dat wil ik ook graag zo houden. Het was zaterdag weer een mooie marathondag. Tot de volgende.

    Groeten,
    Ed

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Gefeliciteerd zeg en een pracht tijd
    Een mooie marathon en staat op mijn lijstje
    Groet Rinus

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Ronald,

    Alweer bekomen van de Zuiderzeemarathon vast wel, ik geniet nog steeds een beetje na, ik vond het een prachtige, en heel aparte marathon, het was mijn 13e maar zeker niet mijn ongelukkigste, ik ga hier beslist vaker naar toe.
    Ik weet niet hoe jij een marathon ervaar, maar ik loop hem altijd twee keer, overdag en die nacht erop nog een keer, dat blijft nog een hele tijd door mijn hooft malen.
    Ik heb ook je tijden gezien die je per afstand loop, en je trainingen, ik weet zeker dat het niet meer zolang duurt voordat je onder 3:30:00 loopt.
    Ik wens je veel succes, en tot ziens bij de volgende wedstrijden.

    Teus.Valkenburg.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Ronald,

    Alweer bekomen van de Zuiderzeemarathon vast wel, ik geniet nog steeds een beetje na, ik vond het een prachtige, en heel aparte marathon, het was mijn 13e maar zeker niet mijn ongelukkigste, ik ga hier beslist vaker naar toe.
    Ik weet niet hoe jij een marathon ervaar, maar ik loop hem altijd twee keer, overdag en die nacht erop nog een keer, dat blijft nog een hele tijd door mijn hooft malen.
    Ik heb ook je tijden gezien die je per afstand loop, en je trainingen, ik weet zeker dat het niet meer zolang duurt voordat je onder 3:30:00 loopt.
    Ik wens je veel succes, en tot ziens bij de volgende wedstrijden.

    Teus.Valkenburg.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Mooie foto's van een fantastische marathon! Prima gelopen trouwens!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Leuk verslag met een mooie fotoreportage.

    Tot morgen,

    groeten Geert

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Na het lezen van jou verslag heb ik spijt dat ik niet gegaan ben, het ziet er prachtig uit. Topprestatie twee marathons in 7 dagen.
    Groeten Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat een prachtig idee, zo'n trainingsmarathon.

    BeantwoordenVerwijderen