zaterdag 18 juli 2015

Kleinfragant-Saustellscharte-Wurtental

Al jarenlang loopt er een discussie om een skipiste aan te leggen door Kleinfragant, een beschermd natuurgebied. De eigenaar van het skigebied Molltaler Gletscher stelt dit als voorwaarde om een nieuw groot hotel te bouwen bij het dalstation. Het lijkt er op dat de natuurliefhebbers het winnen van de economische voordelen. Voor mij een reden om dit natuurgebied eens te verkennen.
 
Ik hoopte de auto wat hogerop te parkeren maar helaas geen toegang. Dus parkeer ik in het dal op 1200m hoogte.
 
De bewegwijzering vanuit het dal is niet geweldig te noemen. Pas bij een hoger liggend waterbassin wordt aangegeven dat hier een wandelpad begint.
 
Blijkbaar wordt dit pad niet veel bewandeld. Vaak overgroeid met gras en andere planten. Ook de rode markeringstekens zijn niet altijd even goed zichtbaar. Goed bij de les blijven dus.
 
Bij de eerste alm is het wat lastig om de route te vinden. Aan de hand van de kaart vind ik uiteindelijk de juiste weg richting Patschghutte (1600m).

Houtsnijwerk en watermolentjes bij de Patschghutte.

De Patschghutte.

Kleinfragant.

Ook hier is weer goed te zien dat er maar weinig mensen komen. De paden groeien snel dicht. Gelukkig is de markering wel goed. Op de achtergrond een hut op 2200m.

Hier kom ik op de Sadnig Hohenweg.

Laaste stukje naar de Saustellscharte op 2560m.

Na ruim 3 uur ben ik 8km verder en 1350m hoger. Ik klim hier nog even naar een topje om uitgebreid te pauzeren.

En zo kijk ik uit over het "skigebied" van de Molltaler Gletscher. Ik besluit hier ook af te dalen en via een ander dal terug te gaan, het Wurtental.

Zo "blokkig" kan een route soms zijn.

Volgens het bordje een "anspruchsvoller" bergpad terug naar het dal, de Richard Helfer Weg. Daar ga ik voor.

Dit is dus een skipiste in de winter...

Bergflora...

Een prachtig bergpad inderdaad, maar wat is het warm... Hier de eerste schaduw. Effe bijkomen.

Wurtenspeicher met dam.

Het laatste stuk is wel een aanslag op je benen. Voorbij de dam kun je gewoon de weg volgen of het Richard Helfer pad. Deze is echter erg steil en ook vaak een moeilijk pad. Je snapt het al, ik heb de laatste toch maar gekozen. Eenmaal op de parkeerplaats aangekomen moet ik nog even verder lopen naar mijn auto en dan zit het er op: 19,6km in 6 uur en 3 kwartier. Hoogtemeters 1400m plus en ook weer min.

Om nou te zeggen dat Kleinfragant zo uniek is, mwah. De diversiteit aan bloemen viel tegen. Wel heerlijk om zo in een niemandsland te lopen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten