vrijdag 6 mei 2016

Lisgelespitz (2406m) - Hindenburgdenkmal

Vanmorgen vroeg opgestaan om op een mooie zonnige dag een berg te beklimmen. Dit keer de Lisgelespitz die op de hoek van het Tauerntal en het Seebachtal bij Mallnitz ligt. Ik heb deze berg uitgekozen met de verwachting dat ik niet door te veel sneeuw zal moeten lopen. De route ligt voor een groot deel aan de zuidwestkant van de berg.

Parkeren doe ik bij Alpengasthof Gutenbrunn in het Tauerntal. Nog niet open zo te zien. Hoogte is hier 1230m.

Achter Gutenbrunn vind ik al snel deze wegwijzer. Via de Wittener Weg is het tamelijk steile klim volgens de kaart.

Het eerste gedeelte is vooral zigzaggen door de bossen met zo af en toe een doorkijkje.

Vanaf ongeveer 1800m steeds meer sneeuw in het bos, en dan vooral op de paden. Dat wordt zwoegen vandaag....

Het is kouder dan ik dacht maar ik ben goed gekleed. De zon komt zo langzamerhand om de bergrand heen.

Vanaf 1900m geen bomen meer maar struiken en rotsen. Met ook weer veel sneeuw op het "pad".

Het Hindenburgdenkmal (2320m) laat ik nog even "rechts" liggen, ik wil eerst naar de top.

In 2 uur en 15 minuten bereik ik de top op 2406m.

De Gamskarlspitz (2833m). En ergens daar links onder zou de Mindenerhutte moeten liggen. Eigenlijk wilde ik hier mijn tocht vervolgen via de Mindenerhutte maar bij de afdaling zie ik nog zoveel sneeuw liggen dat ik besluit dezelfde weg terug te gaan. Volgende keer ski's mee?

Na 10 minuten keer ik terug naar de Hindenburghohe om daar een langere pauze te houden. Heerlijk warm in de zon! Ik vertoef hier zo'n 30 minuten.

Mallnitz (zuidelijke richting). Ik kan ook goed de spoorlijn zien van tunnel tot tunnel.

Op de heenweg liep ik nog "over" het bevroren sneeuw, op de terugweg zak ik er behoorlijk in. Ook door het extra gewicht natuurlijk. Ik heb het idee dat ik de eerste ben dit seizoen op deze berg, heb weinig sporen in de sneeuw gezien.

Groene stenen, altijd oppassen voor uitglijden! Overigens ben ik slechts 3x wat weggegleden in de sneeuw, vaak als er vlak onder het oppervlak een wortel of steen lag.

Weer terug in het dal. De afdaling ging wat sneller, in 1 uur en 50 minuten. Na ruim 5 uur ben ik weer terug. Hoogtemeters: +/- 1200m, totale afstand 10km.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten