donderdag 20 juli 2017

Hochkedl (2558m)

De weersvoorspellingen waren voor vandaag tot een uur of 2 goed. Dus weer een bergtocht ondernomen, dit keer naar de Hochkedl op 2558m. Maakt onderdeel uit van de Reisseckgruppe.
 
Gestart ben ik vanaf de Christebauerhuette op ongeveer 1600m. Hier werd ik wel verrast dat we de parkeerplaatsen niet meer mogen gebruiken, alleen voor gasten van de hut zelf. Erg flauw hoor. Ik heb ze al een bericht gestuurd dat ze m.i. hier ook gasten mee verliezen. Ik heb na mijn tocht daar in ieder geval niets meer genuttigd!
 
Aankomst bij de Goriacher Alm na ruim 2 km. Een beetje een saaie weg.
 
Na de alm ga je nog verder naar het noordwesten om pas na ruim 4,5 km echt te gaan klimmen. Je hoeft gelukkig niet de hele tijd over de brede weg maar er is een parallel pad aanwezig door het bos.
Uiteindelijk kom je in een mooi gebied: Im Goassele, op ongeveer 2000-2200m hoogte.
 
Er zijn meerdere meertjes aanwezig.
 
De top ligt al op me te wachten.
 
Het laatste stuk naar de Scharte door een veld met grote en kleine rotsblokken.
 
Aangekomen op 2450m. Achter de dam ligt de Reisseckhuette. Geen geweldige plek voor een Gastwirtschaft/-hof.
 
Zo, nu deze hobbel nog nemen. Er is een nieuw gemarkeerd pad aanwezig.
 
Eenmaal boven gekomen moet je nog een stukje doorlopen om bij het Gipfelkreuz te komen. Die lijkt helemaal nieuw te zijn maar een stukje van het kruis is er afgeslagen. Het zou me niet verbazen dat dit gebeurd is door de bliksem afgelopen dinsdag.
Uiteraard vul ik het Gipfelbuch weer in.
 
Alle waterkrachtwerken goed te zien zo. Tot een paar jaar terug kon je met de Reisseckbahn nog tot de dam komen maar er blijkt geen nieuwe uitbater meer gevonden te kunnen worden. Het is nog steeds dicht. Jammer.
 
De Reisseck, rechts van het midden. Hier zie je ook dat het kruis wat verderop staat.
 
Ik ga dezelfde weg weer terug. Het bovenste stukje is, zoals je kunt zien, van extra steunen voorzien.
 
Het hele gebied ligt nu in de zon.
 
Op de terugweg neem ik regelmatig pauze, hier bij een meertje.
 
Toch wel frappant: zonet nog bijna wolkenloos, nu ontstaat er ineens een stapelwolk.
 
Weer op de hoogte waar bomen groeien.
 
Koeien op de Goriacher Alm.
 
Na 17,5 km en +/- 1100 hoogtemeters ben ik weer terug bij de auto in 5 uur en 45 minuten. Behalve het aanloopstuk een prachtige route!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten